riafotografeert

over mijn passies… fotograferen en wandelen in de natuur

Staphorst deel 2

Posted by riaphilips op 22 oktober 2009

Als eerste hebben we een bezoek gebracht aan de Museumboerderij.
Erg leuk om te bekijken. Er werden ook schilderijen getoond van Joke Plomp (klik)
Mooie aquarellen van de Staphorster bevolking in klederdracht. Kijk beslist eens op haar site…..

IMG_6865.jpg picture by Schipbeek

De roosmotieven in de tegels worden in Staphorst ook wel “tip-blomme” genoemd.
In diverse boerderijen hing een duivenkooi met tortelduif. Was de duif onrustig, dan zag men dit als teken voor ander weer.
Ook werd er aan de tortelduif een heilzame werking tegen verschillende huidziekten toegeschreven.

IMG_6825.jpg picture by Schipbeek

*

IMG_6826.jpg picture by Schipbeek

Voor de rode ondergrond op het houtwerk werd oorspronkelijk ossenbloed gebruikt.
De bloemmotieven, appelbloesem, werden aangebracht door joodse schilders, die oorspronkelijk uit Duitsland kwamen.
De kinderen leerden lopen in de “rönnewagen” (looprek op wieltjes).

IMG_6828.jpg picture by Schipbeek

*

IMG_6829.jpg picture by Schipbeek

De vrij korte bedsteden waren voornamelijk in het woongedeelte. Op een matras van stro lag een veren schudbed.
Achter de rug een peluw met hierop 3 of 4 kussens. Hierdoor nam men een zittende slaaphouding aan.
In plaats van een kruik gebruikte men in het verleden een verwarmde kei.

IMG_6833.jpg picture by Schipbeek

De vloer is bedekt met plavuizen, afwisselend oranje/bruin en blauw/grijs. Deze, diagonaal gelegd,
liggen los in het zand en werden iedere dag met een laagje wit zand bestrooid. Men kende geen strooimotieven.

IMG_6834.jpg picture by Schipbeek

*

IMG_6835-1.jpg picture by Schipbeek

De kelder werd gebruikt als bewaarplaats voor melk, vlees en groente.

IMG_6836.jpg picture by Schipbeek

De karnmolen – vanaf 1875 – 1900 – werd voortbewogen door een paard.

IMG_6839.jpg picture by Schipbeek

*

IMG_6841.jpg picture by Schipbeek

*

IMG_6842.jpg picture by Schipbeek

*

IMG_6845.jpg picture by Schipbeek

*

IMG_6848.jpg picture by Schipbeek

*

IMG_6844.jpg picture by Schipbeek

*

IMG_6846.jpg picture by Schipbeek

Wordt vervolgd…..

15 Reacties to “Staphorst deel 2”

  1. Wat geweldig mooi Ria!!
    Doet me een beetje denken aan foto’s
    die ik ooit maakte bij de Lebbebrugge.
    Wat maakten ze daar gebruik van mooie en
    vrolijke kleuren zeg ook buitenshuis! Die
    bovenste foto vind ik SUPER!!
    Mooi om te zien, interessant om te lezen,
    jullie hebben een errug leuke plaats uitgezocht!

    De rest bekijk ik vanavond en dan mail ik
    je ook terug!!!

    Fijne dag, in Bathmen ook regen? : -(
    beuzeblaadje

  2. OT: In eerste instantie nog bedankt voor je kaart!

    Dat wat je hebt laten zien op je foto’s deed me denken
    aan mijn jeugdjaren in Elburg.
    Mijn grootouders liepen toen ook nog in klederdracht maar
    daar is sneller een einde aangekomen dan in Staphorst waar nog
    altijd een deel van de oude bevolking in klederdracht rondloopt.
    Bij mijn grootouders was geen kraan maar een pomp aanwezig.
    Geen toilet zoals wij die kennen maar tonnetjes die, als ze
    tijdens de winter bevroren waren, eerst op het gas moesten
    worden ontdooit omdat ze anders niet konden worden geleegd.
    Ik heb in de bedstede van oma geslapen en was bang als
    de deurtjes werden gesloten.
    Een mooie tijd om op terug te kunnen kijken maar ik denk dat mijn
    grootouders en ouders dat anders hebben beleefd.

  3. Fred said

    Hallo
    Mooie fotoserie,wat zal dat genieten zijn,ik
    ben er nog nooit geweest moet maar eens gaan kijken,in het voorjaar.
    Ik vraag mij af waarom men zo kleine bedstee had,
    komt het omdat men niet ging liggen?
    Groet
    Fred

  4. marjolein said

    @ Je kent me, dus de laatste spreuk moet ik me goed ter harte nemen, maar je hebt een aardige uitweg geboden :)) lol
    Was gezellig vandaag en Haarlem is zo`n leuke, vandaag winkelstad :))

  5. We zijn er vaak, vanuit huis naar het westen, langs gereden
    of stopten op de terugweg even bij Waanders om wat te gaan eten.
    Maar, dom als ik je foto’s nu bekijk, rondgekken hebben we er verder nooit.
    Wel weet ik dat Ria er eens naar toe is geweest om stoffen
    voor de door haar gemaakte Drentsekleding te kopen

  6. truelyme said

    Prachtige serie, heel mooie detailfoto’s.
    De foto van de weckflessen is ook heel mooi.

    gr. Truus

  7. Lia said

    Mooie serie Ria. Ik ga voor de bovenste foto en die van de kelder vind ik ook erg leuk!
    Geniet van het weekend!

  8. Ada said

    Nooit geweten dat er zoveel kleuren kapje waren in Staphorst, de bedstee ziet er zo wel leuk uit maar zal wel erg benauwd zijn geweest. Wel schattig die kinderwagen, een erg leuke logjes zijn het geworden, fijn weekend

  9. Tiny said

    Mooi kleurrijk log.
    De schilderijen zijn mooi vind ik.
    Leuk zo’n huis van binnen te bekijken met de bedstede’s en de stoof, wel een heel mooie.
    De mutsjes wat een keus zeg😉 Geen fiets op de foto met de gehaakte jasbeschermers.
    Zie geen druivenjam staan in de kelder😉
    Ben benieuwd of je die dag nog in de buurt hebt rond gekeken, Havixhorst of het ooievaarsstation de lokkerij in de Wijk.
    gezellig weekend en groetjes

  10. Je hebt weer een schitterende log neergezet vol met mooie foto’s. Leuk om de schilderijen van Joke Plomp te bekijken. Mooi de frisse kleuren bij de boerderij. En mooi de foto van het schilderij met de vrouwen op de fiets. Heel herkenbaar van mijn fietstocht daar in de buurt.
    Gelukkig komen er nog meer foto’s dus ik ben heel benieuwd!
    Groetjes

  11. Chris said

    Ik weet zeker dat Mieke mee heeft gekeken over mijn schouder!
    Zij zou hier van genoten hebben dit alles in het echt te zien.
    Weer een log om van te smullen!

  12. Ank said

    Die mutsjes met stipwerk heb ik ook gehad, ik kocht ze op de rommelmarkt om er zelf weer kleintjes voor mijn handgemaakte klederdrachtpoppen van te maken.
    Je hebt prachtige foto’s gemaakt, de typische Staphorster kleuren komen goed uit!
    Welterusten!

  13. lenie said

    oefff wat een bende Nederland ..
    hahahahaha..die kleuren ..
    knallend , en de petjes , ja noem ze
    maar zo vrijelijk , wat een verschillende
    stofjes !! Lag in een deuk om de foto ..
    schitterend , zo stijf !
    Het bijbeltje is een pláátje ,
    en veel gebruikt zo te zien .
    De aquarel is een feest van herkenning,
    ieder jaar in mei met de fietstocht
    voor 55 + , zitten ze erbij hoor😉
    De driedaagse tocht die hier wordt gereden
    zitten ze allemaal tussen van Zeeuwse
    tot deze Staphorsters😉
    Fijn weekend …

  14. marjolein said

    Wat ben je toch een grote LIEVERD, om meteen aan mijn verzoek te voldoen…dus een paar dikke pakkerds verdien je wel XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX !
    Ik zit te smullen van je log
    En wat een mooie frisse kleuren gebruiken ze
    GEWELDIG
    Al die verschillende kappen…top !
    En dat beursje…
    Topserie

    @ `t Was hier de hele dag droog, windstil, maar vreselijk grijs
    Vanmiddag weer samen lekker gefietst (zonder toestel )
    Dag en een fijn weekend

  15. Dinie said

    Eindelijk weer eens tijd om bij te lezen, en wat een herkenning.
    heb zelf 7 jaar in Staphorst gewoond, dus heel veel oh en ah en van is dat er ook nog steeds?
    Ben er 20 jaar weg, maar zie dat de tijd behoorlijk stil gestaan heeft.
    Zelfs het stoffenwinkeltje is er nog.
    Zit dus enorm van je logjes te genieten.

    Groetjes Dinie

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
