riafotografeert

over mijn passies… fotograferen en wandelen in de natuur

Geweidragers in de AWD

Posted by riaphilips op 7 oktober 2013

De vorige keer, dat ik met Ank in de Amsterdamse Waterleidingduinen was, eind augustus,
hielden de Damherten zich schuil tussen de bomen vanwege de warmte.
We hebben toen enkel vrouwtjes met jongen gezien.
Deze keer hoopten we de geweidragers te kunnen spotten en al iets van de bronst mee te maken.
We zagen inderdaad hoe een mannetje met z’n hoeven een zgn. bronstkuil aan het graven was.
Ik had nog nooit van een bronstkuil gehoord en heb dat dus eens nagezocht op internet.
De bronstkuil wordt gegraven door de herten met hun hoeven en gewei, waarna erin wordt geplast.
De herten gaan hier vervolgens in liggen, zodat het natte zand in de vacht komt en zij een sterke
geur hebben om de dames mee te lokken. Die geur kon je al goed ruiken😦

*

 photo IMG_2373.jpg

*

 photo IMG_2410.jpg

*

 photo IMG_2486.jpg

*

 photo IMG_2503.jpg

*

 photo IMG_2519.jpg

*

 photo IMG_2543.jpg

*

 photo IMG_2570.jpg

*

 photo IMG_2597.jpg

*

 photo IMG_2616.jpg

*

 photo IMG_2619.jpg

*

 photo IMG_2635.jpg

*

 photo IMG_2650.jpg

*

 photo IMG_2682.jpg

*

 photo IMG_2695.jpg

*

*

 photo IMG_2768.jpg

*

 photo IMG_2807.jpg

Ik eindig deze serie met dit vertederende plaatje van een moeder met haar zogende jong.

4 Reacties to “Geweidragers in de AWD”

  1. De laatste 2 foto`s zijn prachtig en foto 11 en 12 zijn wel héél bijzonder van deze prachtige serie.

  2. @ Als je de inktzwam zo als de mijne wilt fotograferen, moet je snel teruggaan, want als die nog dicht zit is het de volgende dag al zo ver en de dag erna is het voorbij !!
    Groetjes en lees dat je nog steeds een drukke bezige bij bent!

  3. Ze zijn helemaal niet schuw, wat eigenlijk wel raar is voor deze dieren.
    Zou dat komen doordat sommige mensen ze voeren?
    Maar het is een prachtige serie. Heel mooi die geweien.
    De laatste is heel leuk en lief om te zien, maar de eerste foto vind ik ook geweldig met de bijna synchroon staande herten met gewei.
    Groetjes en nog een zonnige dag. Jammer dat het mooie herfstweer sneller over is dan ze eerst voorspelden.

  4. Ank Pot said

    Jaaaa prachtige serie, jij hebt alles in één blog gegooid begrijp ik? Ik ‘smeer’ het iets meer uit ;0) het was genieten en ik kan niet wachten tot we weer gaan!
    Die laatste drie foto’s zijn schitterend!
    Fijne dag!

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
