riafotografeert

over mijn passies… fotograferen en wandelen in de natuur

Naderend voorjaar

Posted by riaphilips op 17 februari 2014

Voor het wintergevoel worden we naar de kunstijsbaan verwezen.
In de natuur zie je aan alles het naderende voorjaar.
Sneeuwklokjes en krokussen schieten de grond uit, zonder ook maar een vlokje sneeuw gezien te hebben.
De vogels kwetteren er op los en jagen achter elkaar aan.
Gelukkig waren er nog een paar vogels, die mij de gelegenheid gaven een foto van ze te maken.

 photo IMG_3753.jpg

*

*

 photo IMG_3793.jpg

Het waaide afgelopen zaterdag enorm hard…..ik waaide bijna van mijn fiets.
Ik heb een voorgenomen fietstochtje naar Deventer dan ook snel omgezet in een wandeltocht.
Aan de elzenkatjes en het water van de Schipbeek kun je duidelijk zien, hoe hard het waaide.

 photo IMG_3758.jpg

*

 photo IMG_3759.jpg

*

 photo IMG_3761.jpg

*

Hieronder zie je eerst de Boomkruiper en daarna de Boomklever.
Uiterlijk verschillen ze enorm van elkaar, maar ook hun werkwijze bij het vergaren van voedsel is heel anders.
Het voedsel van de Boomkruiper bestaat uit insecten die met de gekromde snavel uit de spleten in boomschors gehaald worden.
Tijdens het zoeken naar voedsel kruipt de Boomkruiper in een spiraal van onder naar boven langs boomstammen.
De staart bestaat uit stijve pennen en wordt door de vogel als ondersteuning tijdens het klimmen gebruikt. (info: Vogelvisie)

De Boomklever eet ook insecten, die hij zoekt door met de snavel in de boombast te hakken.
Hierbij klimt de vogel als enige Nederlandse vogel niet alleen omhoog, maar ook met de kop naar beneden omlaag. (info: Vogelvisie)

De Kramsvogel is hier een overwinteraar en staat op de rode lijst.

*

 photo IMG_3850.jpg

*

 photo IMG_3858.jpg

Op de volgende foto is te zien, hoe de voortplanting van de eik in z’n werk gaat.

 photo IMG_3854.jpg

Tot slot 2 foto’s van de lucht aan het einde van afgelopen zaterdagmiddag.

 photo IMG_3782.jpg

*

 photo a6b8c276-8527-43e7-b0d4-bc08038aaef3.jpg

4 Reacties to “Naderend voorjaar”

  1. Prachtig de vogeltjes waarvan ik het roodborstje het leukste vind. Hoewel dat helemaal niet zo’n aardig vogeltje schijnt te zijn.
    Maar mooi is ie !!
    Heerlijk om de bloempjes en de uitlopende katjes te zien.
    Een week geleden woei je echt van je fiets. Ik was toen ook even een rondje gaan fotograferen, maar fietsen viel niet mee.
    Leuk de meerkoeten aan het stoeien. De kramsvogel heb ik deze winter niet gezien, maar niet koud genoeg.
    Voor mij mag het nu echt lente worden, want op vorst en sneeuw zit ik niet meer te wachten, maar je weet nooit.
    Groetjes

  2. Hilde said

    wat een PRACHTIGE reeks Ria! Ik voel de lente al kriebelen!
    groetjes, Hilde

  3. Het roodborstje springt er voor mij uit !
    Geweldige `gevaRIAeerde` voorjaarsserie is dit weer geworden.

  4. Ank Pot said

    Je hebt het naderende voorjaar heel mooi vastgelegd want in elke foto vind je er wel wat van. De topper van deze serie is voor mij die van het Roodborstje, wat een prachtige kleuren. De dreigende wolken doen me weer aan zaterdagnacht denken toen het hier vreselijk hard heeft geonweerd, angstig!!
    Fijne dag!

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
