riafotografeert

over mijn passies… fotograferen en wandelen in de natuur

Openluchtmuseum, Arnhem – deel 1

Posted by riaphilips op 17 oktober 2010

Het is al weer een tijdje geleden, dat ik met Ank in het Openluchtmuseum was.
Ik kom er nu pas aan toe om jullie daarvan het een en ander te laten zien.
Ik begin met een zgn. los hoes uit Harreveld, Gem. Lichtenvoorde Gld.
In 1920 stookten de laatste bewoners, het echtpaar Johannes M. Reinders en Johanna Maria te Veele, nog steeds een open vuur.
Ook leefden ze met hun vee in één grote ruimte, iets dat in die tijd nog zelden gebeurde.
De meeste andere boeren hadden een fornuis of kachel in huis en een tussenwand geplaatst.
In dit los hoes leefden bewoners en hun vee in één grote ruimte. De bewoners kookten boven een open vuur.
Achter in de boerderij stonden koeien en varkens in een potstal.
Veel kleine boeren op de zandgronden konden van hun boerenbedrijfje alleen niet leven.
Daarom heeft deze boerderij in de zijruimten een weefkamer met twee weefgetouwen.
Daarmee probeerde men nog wat bij te verdienen.
Bij binnenkomst in het museum is deze kleine boerderij direct een blikvanger.
Dat komt vooral door de mooie blauwe kleur. Dit zou vliegen weren uit de boerderij.
Info: www.openluchtmuseum.nl

IMG_0249.jpg picture by Riaphoto

IMG_0566.jpg picture by Riaphoto

IMG_0253.jpg picture by Riaphoto

IMG_0255.jpg picture by Riaphoto

IMG_0256.jpg picture by Riaphoto

IMG_0257.jpg picture by Riaphoto

IMG_0258.jpg picture by Riaphoto

IMG_0259.jpg picture by Riaphoto

Wordt vervolgd…..

6 Reacties to “Openluchtmuseum, Arnhem – deel 1”

  1. Ank said

    O jee ja daar heb ik ook nog heel wat foto’s van in mijn archief zitten *lol*
    Mooie foto’s van een heel gezellige dag en al weer veel te lang geleden ;0)

  2. Een terugblik in het verleden.
    Een verleden wat er zo mooi uitziet.
    Maar ik denk dat we blij mogen zijn dat we
    nu leven want, en nu noem ik nog maar één ding,
    de toilet met een tonnetje is geen pretje dat
    weet ik nog uit mijn kinderjaren.
    Maar ik ben het met je eens, heel erg mooi
    om het verleden te bekijken in dat openluchtmuseum

  3. Dat blauw vind ik zo mooi, hoewel dat een nuttige functie had. Ja, ik zou ook weer eens een bezoekje aan dit museum moeten brengen, want toen ik er voor het laatst was fotografeerde ik een paar standaardkiekjes. Maar nu krijg je wel een aardig geheugenkaartje vol!
    Je beseft wel dat we nu heel luxe leven als je dit ziet.
    Groetjes

  4. Tiny said

    Heel mooi.
    is jaren geleden dat ik er wa, en fotografeerde toen helemaal niet.
    Dus zou er eigenlijk eens heen willen, zo mooi en knus.
    Vind het binnen ook altijd zo leuk om te kijken.
    Dat me zo heeft kunnen leven hè, brrr lijkt me zo koud.
    leuk om jou serie nog te zien.

    Bedankt voor je beterschapswensen, was niet echt ziek, tenminste heb gewoon doorgewerkt.
    maar we waren allebei verschrikkelijk verkouden, maar wie niet ?
    Groetjes en prettige dinsdag.

  5. Coby said

    O wat ziet het er allemaal gezellig uit,
    roodkapje ontbreekt nog hahaha..
    Maar hele leuke serie Ria…

  6. Chris said

    Het voordeel van de openluchtmuseums is dat je er steeds weer iets anders vinden kunt.
    Ook al lijken de museums veel op elkaar (Ootmarsum).

Sorry, the comment form is closed at this time.